Kerstavond in de Katholieke Kerk, een geweldige kerstdag en compleet verbranden

30 december 2014 - South Kuta, Indonesië

Lieve allemaal,

De kerstdagen (mijn favoriete tijd van het jaar) zijn helaas weer voorbij, maar wat heb ik het heerlijk gehad hier! Ik ben altijd erg van de maanden voorbereiding met cadeau's  en het versieren van het huis, maar Soes en ik hadden besloten net voor kerst de cadeau's voor elkaar en voor Piet, Maria, Halim en Tulia te kopen in verband met veel sale in de Mall. Daarnaast gaf Soes weken geleden al aan dat ze de brunch voor ons beiden wilde verzorgen, prima! Soes had ook al vanaf dag één bepaalde schoenen op het oog maar omdat deze nogal prijzig waren durfde ze het niet aan. Maar omdat ze altijd zoveel voor mij doet en omdat ik wist hoe graag ze deze schoenen wilde heb ik de stoute schoenen (ha-ha) aangetrokken en ben naar de Nike store gegaan. De schoenen op de display waren het allerlaatste paar en m'n hart zonk in mijn schoenen (ha-ha, zo slecht), waren dit de juiste? Was het wel de goede maat? Ik waag het erop en heb de schoenen gekocht, fingers crossed en een paar keer bidden dat ze gaan passen!!

Kerstavond wilden Piet en Maria graag naar de Katholieke Kerk in Kuta samen met Halim en Tulia. Twee jaar geleden hebben ze de avondmis bijgewoond en waren hier erg van onder de indruk en  ze vroegen ons een tijdje geleden of we misschien ook heen wilden, en wij dachten, waarom ook niet? Na een lange dag op werk zijn we rustig eerst samen gaan eten en zijn we op tijd richting Kuta vertrokken en maar goed ook, wat aan drukte! Het leek alsof heel Bali afgereisd was naar Kuta en de weg naar de Kerk was compleet vol. Gelukkig wordt alles hier goed georganiseerd door de politie dus konden we snel een parkeerplek op de stoep voor de kerk vinden.

Toen iedereen gearriveerd was zijn we naar binnen gegaan maar helaas was de kerk vol dus moesten we samen met honderden anderen buiten zitten. Prima geregeld allemaal met een groot scherm en boxen zodat we alles konden volgen alleen het enige nadeel, het was zooo warm + het was in het Bahasa omdat dat ons interessanter leek (niet zo slim bedacht). Soes heeft nog erg haar best gedaan om mee te zingen maar na een x aantal liedjes en telkens de verkeerde keer inspringen is ze hier uiteindelijk maar mee opgehouden (op licht aanraden van mij). Na een 1,5 uur staan, zitten, zingen, staan, zitten, zingen en weer zitten keken we voorzichtig opzij, Piet keek op hetzelfde moment met een hilarische uitdrukking op zijn gezicht, iedereen was er helemaal klaar mee. Toen we voor de zoveelste keer op moesten staan om een lied te zingen zijn we snel weggeglipt om vervolgens om half 12 's avonds bij Bella Italia nog lekker wat te eten en te drinken met z'n allen. Over het algemeen een bijzondere ervaring maar of ik het nog een keer zou doen? Misschien als ik in de Kerk zelf kan zitten (waar airco is) en als de mis Engelstalig is..

Toen was het zover, kerstdag! Het regende die ochtend ontzettend hard en Soes moest allemaal dingen nog halen voor de brunch terwijl ik nog lekker in bed lag, poor thing. Rond 12 uur was het dan eindelijk zover, ik mocht binnenkomen in haar huisje en wat had ze haar best gedaan! De tafel mooi gedekt met al ons favoriete eten en drinken, overal versieringen, geweldig echt. Na een heerlijke brunch, met de geluiden van mijn kerstplaylist op itunes op de achtergrond, was het dan eindelijk zover, de cadeau's.. Van Soes heb ik geweldige dingen gekregen! Een heerlijk geurtje, een prachtige mok van onze favoriete tent (Jco's) en mijn allergrootste liefde van het moment.. een prachtige zwarte leren tas waar ik vanaf dag één al verliefd op was. Wauw! Ongelooflijk lief en geweldig echt! En toen was het tijd voor het cadeau van Soes.. Met bijna gesloten ogen heb ik gekeken en gebeden dat het de juiste maat was.. Voorzichtig maakte ze de verpakking open en toen ze de Nike doos herkende zag ik al een kleine twinkeling in haar ogen. De doos ging open, haar uitdrukking was echt priceless en toen moest ze de schoenen passen en godzijdank, ze passen perfect! Soes blij, ik blij, heerlijke kerstdag!

Die avond zijn we nog met Piet, Maria, Halim en Tulia gaan eten. En ook al vieren ze allemaal niet echt kerst we hebben een heerlijke avond gehad en lekker gegeten. Aan het eind van de avond vonden we het een goed moment om de cadeau's te geven en wat waren ze allemaal blij! Voor piet hadden we een mooi shirt gehaald van Ralph Lauren, voor Maria een prachtig zilveren armbandje van Guess (ze praat altijd alleen maar over Guess, dus dit leek ons wel toepasselijk) en voor Halim en Tulia hebben we armbandjes, een ketting, kleding en babykleren gekocht. Wat waren ze blij! Ze hebben ons wel honderd keer bedankt en Halim moest zelfs even een traantje wegpinken van dankbaarheid, hoe lief.. Toen bleek dat ze ook nog voor ons allemaal Balinese spulletjes hadden gekocht, de avond kon echt niet meer stuk. Wat een ontzettend lieve mensen hebben we om ons heen hier!

Verder hebben we dit weekend rustig aan gedaan want ik ben natuurlijk weer eens zo ontzettend naïef geweest om zonder zonnebrand crème in de hete ochtendzon te gaan liggen. Zelfs na al die weken hier is mijn huid nog altijd niet gewend (al zal mijn huid nooit wennen aan de zon denk ik..) en ben ik natuurlijk compleet verbrand. Dit keer niet een deel van mijn lichaam maar echt verband van top tot teen. De zonnebril die ik die ochtend droeg draag ik nog altijd maar hij is nu wit in plaats van zwart.. De dagen daarna kon ik niet goed functioneren want mijn billetjes waren het ergste van allemaal verband, roze/paars qua kleur, echt geweldig. ' Wie zich brandt moet op de blaren zitten ' werd wel erg letterlijk nu..

Gelukkig gaat alles weer prima en is alleen mijn gezicht behoorlijk aangetast maar over het algemeen ben ik wel behoorlijk bruin geworden (yes!). Verder zijn er nog altijd ontwikkelingen aan het plaatsvinden met onze Danste Villa listing. We wachten alleen nog op de eigenaar of hij akkoord wil gaan met een bepaald bod en zodra dit lukt hebben we onze tweede deal (en dit keer een dikke!) binnen!

Met oud en nieuw hebben we ook al plannen gemaakt. Kuta moet zo ontzettend druk zijn dat je in plaats van 20 min rijden er 2 uur over doet wil je alleen al de binnenstad halen. Dan moet je ook nog een plek vinden om te eten (wat heel erg duur is tijdens de jaarwisseling) een plek vinden om je scooter te parkeren en een plek vinden om het vuurwerk te bekijken. Een kaartje voor een 'tof' feest is al zo'n 150 a 200 dollar dus wij dachten, laat maar echt.

Gisteren zaten we te eten bij een van onze favoriete tentjes op het strand van Jimbaran en hebben gevraagd wat ze met oud en nieuw doen. Met een klein gezelschap lekker dineren voor de prijs van 150.000 Rupiah (minder dan 10 euro p.p) en genieten van het vuurwerk van de grote hotels en de locals die van het strand gebruiken maken om het vuurwerk af te steken, klonk ons allemaal niet verkeerd in de oren. We hebben daarnaast prachtig uitzicht over de baai en in de verte zie je Kuta, een betere plek om al dat vuurwerk te zien is er volgens mij niet. We hebben gereserveerd en zijn heel benieuwd hoe het zal zijn om op het strand bij 30 graden tussen locals en tussen andere expats het nieuwe jaar in te luiden, nu hopen dat het niet regent die nacht!

Dat was het weer even voor nu..

Vast een gelukkig nieuwjaar lieve mensen, tot in 2015!

Heel veel liefs!

1. Gerda Jager:
    30 december 2014
    wat een heerlijke en leuke verhalen! ik ben dan gewoon even op Bali als ik jullie blog lees!
    genieten is dat! maar vooral ook leuk is dat de verkoop!! lukt! knap hoor!
    ik ben erg benieuwd hoe t op t strand van Jimbaran is met oudjaar! lijkt me geweldig!
    en wat een uitzicht naar Kuta als daar t vuurwerk afgestoken wordt! mooier uitzicht kunnen jullie niet hebben!
    heel veel plezier en vooral een gelukkig en gezond 2015 wens ik jullie!
    ben toch lichtelijk jaloers dat jullie daar zo heerlijk zijn!
    groetjes van mij, gerda, de tante van joelle en thom!